Mitt liv genom en kameralins

Alla inlägg under januari 2017

Av Miss U - 31 januari 2017 09:19

Under mina promenader så möter jag en del människor, vissa hälsar mer eller mindre glatt, medans andra stirrar stint i marken framför sej. Det är mest ungdomar som gör så och de äldre som hälsar.

Imorse var jag ute tidigt, tänkte att det (återigen) ska bli en vana. Passerade först ett äldre par som var ute och stavgick. Jag sa "god morgon" och de svarade något tillbaka. Hörde inte riktigt, eftersom jag ständigt har en ljudbok på i lurarna. Sen mötte jag en kvinna, även hon med stavar, som precis som jag hade lurar i öronen. Jag sa "god morgon" även till henne, men fick inget svar. "Slipp då" sa jag för mej själv och minns den gången mamma slängde ur sej just de orden till en av killarna i min klass, då han inte svarade på hennes hälsning. "Slipp då" var ett uttryck som vi ungdomar använde flitigt just då och mamma hade väl snappat upp det. Huruvida han hörde det eller inte, vet jag inte.

Jag fortsatte iaf min runda imorse och sa "god morgon" till alla jag mötte. Utom en man med en hund, som tydligen talade i telefon och inte alls såg åt mitt håll.

I vilket fall så mötte jag, i slutet av rundan, återigen kvinnan som inte svarat på min hälsning tidigare. Vi gick tydligen samma runda, men i olika riktning. Den här gångan sa hon "god morgon" till mej, så på nåt vis hade min hälsning ändå påverkat henne. Kul! Det är alltid intressant att se hur ett litet ord eller bara ett leende kan påverka folk. Oftast på ett positivt sätt. 


Sitter nu här med dagens andra kopp kaffe och har precis ätit en tunnbrödssmörgås. Det är inte ofta det händer, att jag äter tunnbröd. Inte för att jag inte tycker om det, utan för att min mage inte mår så bra av det. Men den här gången var det hembakt (av mej själv nu på morgonen) och utan både gluten, mjölk och socker. Och i ärlighetens namn inte så gott... Jag tillsatte inga brödkryddor, eftersom jag inte tycker om det, men det hade kanske blivit godare med lite salt? Ska ge det en ny chans en annan dag och testa nån typ av smaksättning.


Arbetshelgen har gått i ett, men varit trevlig. Att ha bra arbetskamrater är ju a och o.

Däremot har jag haft ont. Inte nog med att tummen, eller snarare handleden har börjat krångla igen, så har jag haft ont i höger ben. Även det har jag haft problem med sen en tid tillbaka. Inte lätt att söka läkare för det heller, då det ibland är höften och låret som spökar och ibland har jag ont från knät och neröver.

Och igår värkte mina fötter också. Det är väl åldern som börjar ta ut sin rätt.

 

Även om kroppen känns sliten och trött idag, så hoppas jag att min hjärna är lite piggare. För idag ska jag ägna all min tid åt att plugga. Ska ta tag i mitt LIA-case nu och försöka få det någorlunda klart i veckan. Iaf tillräckligt färdigt för att maila det till läraren så att hon får ta en titt på det. Sen har jag ytterligare ett arbete som ska var inne om lite drygt två veckor. Inte läge att skjuta upp det längre alltså.


Just det ja, jag har ju fått svar på röntgen av min tumme/handled:

"Man ser att du har en lätt reduktion av broskhöjden i tummens grundled också lite pålagringar runt ledytekanterna som tecken på artros. Du har också förändringar i höger handled, röntgenläkaren funderar på om Du har brutit handleden någon gång tidigare."

Inget oväntat eller överraskande, förutom att jag aldrig har brutit eller på annat sätt skadat handleden. Iaf inte vad jag vet, eller kommer ihåg.

116 · Jobb · Mat & bak · MåBra · Skola
Av Miss U - 30 januari 2017 15:49

 

Öppen grav av Kjell Eriksson


Tidigare "lästa" böcker i serien om Ann Lindell vid Uppsalapolisen:

     

       

Av Miss U - 28 januari 2017 14:31

så hinner man inte så mycket annat. Och det är väl så det ska vara! Det lilla livet är underbart och hela tiden finns nya saker att upptäcka.

Men jag hann iaf betala räkningarna i torsdags. Så mycket mer blev det inte. Föutom matlagning då...

Föräldrarna åkte iväg på ultraljud för att se så att allt är som det ska med de små liven där inne i magen. Och det var det ju. Sen fick de kvällen ledigt och gick ut och åt med dotra min.

Barnbarnet fick sova över här och för första gången i hennes 2-åriga liv har jag hört henne säga att hon minsann inte skulle sova. Men det fick hon lov att göra ändå. För även om farmor kan skämma bort henne på många sätt, så finns det rutiner man måste hålla på. Hon vaknade även på natten och grät och det tillhör heller inte vanligheterna (att hon gråter alltså), men hon somnade snabbt om efter att vi hade letat rätt på tutten och apan.

Igår, efter att vi ätit frukost och myst en stund, så klädde vi på oss och tog en PW med vagnen. Det blev dock ingen lång tur, eftersom lilla fröken helst vill gå själv. Det fick hon också göra på gång- och cykelbanan. Vi stannade till en stund på lekparken och tittade på draken, men hon tordes inte klappa den.

 

Så mycket annat fanns inte heller att göra där, då hon är rädd för att gunga (måste ha hänt nåt, för förut var det okej) och så var det så isigt överallt!

Vi traskade vidare till affären och handlade lite och sen blev det vagnrace hem. Det var jobbigt, för hon vill gärna att farmor sjunger samtidigt som hon drar vagnen. Och jag har tydligen ingen kondis alls! Jag flåsade som en blåsbälg.

På e.m åkte vi till Solberg för att fira sonens 25-årsdag och där blev vi kvar till sent på kvällen. Vi blev bjudna på jättegod smörgåstårta. Sonhustrun är fantastiskt duktig på det!


Idag är det jobb som gäller. F.m-turen är avklarad och strax ska jag iväg igen.

En lång kvällstur imorgon och så f.m på måndag. En rätt så dryg helg...

Av Miss U - 27 januari 2017 21:30

 

Svarta lögner, rött blod av Kjell Eriksson


Tidigare "lästa" böcker i serien om Ann Lindell vid Uppsalapolisen:

     

     

Av Miss U - 26 januari 2017 09:50

Det är min paroll det!

Kanske jag ska köpa nåt av dessa halsband:

 

De finns på SMOLK.se

 

Allvarligt talat, är det nåt jag är bra på så är det just det; att skjuta saker framför mej. De blir gjorda till slut och det är väl huvudsaken, men tänk så skönt det skulle vara om jag kunde göra bort dem direkt. Det är nåt som jag verkligen måste jobba på.


Som det här med träningen t.ex Hade ju tänkt komma igång på gymmet igen, men än har jag inte kommit mej dit. Och mina ursäkter vill ni inte höra, så jag tänker inte ödsla tid på det.

Nyss såg jag min nya granne gå på motionsband framför TV:n och fick genast dåligt samvete.

Men jag är iaf ute och powerwalkar varje dag! Och får både frisk luft och ljus på köpet!


Sen var det matsedeln som jag skulle göra... Har jag gjort den, eller nåt som iaf liknar nån slagt planering? Nej! Så klart inte. Det är ju bara dumheter egentligen.

Men jag har fått hem boken som jag beställde och tänker testa några nya recept...


Det jag är allra bäst på att skjuta framför mej, det är ju skolarbetet. Tänkte börja med det igår, men då var jag på shoppingrunda med dotra istället. Och det är ju mycket trevligare!

Sen tänkte jag börja idag, men då lilla barnbarnet ska komma och sova över (jippi!) så är det lite andra saker jag måste hinna göra istället. Som att betala räkningar, baka och tvätta. Och fixa några födelsedagspresenter. Jag har ju en son som fyller 25 år imorgon. Hur det nu gick till?! Jag är ju bara 21...

Men... när det gäller skolarbetet, så brukar jag av nån konstig anledning alltid hinna klart ändå. Kanske beror det många års yrkeserfarenhet? Praktisk erfarenhet har sina fördelar!


Torsdag idag och veckan har gått fort hittills.

Var på röntgen i måndags, men har ännu inte fått nåt svar. Blev fort klar där och hade två timmar att spendera innan jag skulle till jobbet, så då tog jag tag i en av de saker som jag skjutit på och gick till min praktikplats och hälsade på. Kul att se alla igen och lite kaffe fick jag också!

Tisdag jobbade jag hela dan. Hela avdelningen var till grannhuset på dans och det var jättekul! Jag fick dansa några danser, men det bästa var att se hur alla lever upp av musiken. Det är helt enkelt fantastiskt!

Igår jobbade jag halvdag. Tog den långa (promenad-)vägen hem. Hämtade sen upp dotra när hon slutade för dagen och så for vi och köpte presenter. Efter ett middagsstopp på MAX (inte mitt favoritställe direkt) så blev det matinköp på Kvantum. Kul att handla tillsammans!


I e.m kommer lilla barnbarnet och hon ska få sova över tills imorgon. Vi ska ju dit på kalas då, så det passade perfekt. Vi byter bara bil med varann, för att slippa flytta över bilbarnstolen. Vi ska ha så mysigt och jag hoppas på bra väder, så att vi kan vara ute och leka.

Men, som sagt, innan hon kommer ska jag ta en långpromenad, betala räkningar, fixa till lite heminredning (om jag klarar av det själv?), ev. baka nåt ur nya boken och lite andra småsaker.


See you later!


Av Miss U - 25 januari 2017 06:30

 

Den hand som skälver av Kjell Eriksson


Tidigare "lästa" böcker i serien om Ann Lindell vid Uppsalapolisen:

         

Av Miss U - 24 januari 2017 12:37

till mobilen är något som jag förbrukar massor av under ett år. Inte så konstigt då jag använder det dagligen. Nu är det dags igen. I förrgår började det att glappa, igår fungerade enbart vänster öra och imorse la det av helt. Lite tråkigt att gå till jobbet utan att kunna lyssna på ljudbok.
Tur att jag har beställt två nya!

Lunch på jobbet nu och eftersom den är kortare än vanligt, så hinner jag inte gå ut. Det får bli en promenad hem istället.
I e.m ska vi ha dans här på jobbet. Det blir kul!

Av Miss U - 23 januari 2017 10:37

I alla fall när det gäller min träningstid. Måste skärpa mej nu!

Och än har jag inte kommit mej iväg till gymmet...

Förra veckan fick jag ihop 8 h & 30 min, vilket är bra, men det blir mindre för varje vecka;


  • v. 1 8 h 45 min
  • v. 2 8 h 40 min
  • v. 3 8 h 30 min

Idag väntar jag med träningen tills det är dags att bege sej till sjukhuset. Promenerar dit och sen vidare till jobbet.

Hade tänkt åka till gymmet imorse också, men så blev det inte. Är besviken på mej själv...

Mitt liv genom en kameralins

Låt er inte luras av bloggtiteln; jag är definitivt ingen proffsfotograf och de flesta bilder tar jag, som så många andra, med min kamera i mobilen. En kamera som jag inte alls är nöjd med.

Men jag vill ändå dela med mej av mitt liv, just genom de bilder jag tar på många av mina små utflykter i livet.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Nedräkning

Nedräkning till ANFI

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards