Mitt liv genom en kameralins

Inlägg publicerade under kategorin Utlandet

Av Miss U - 18 januari 2017 10:24

Det blir inte alltid som man tänkt sej och av olika anledningar så måste jag skjuta fram starten av min striktare kosthållning tills imorgon. Då är det dessutom 4 månader kvar till vårt nästa besök på Anfi och det kan ju vara bra att ha som målbild. Både metaforiskt och bokstavligt.

Avslutningen på skoldagen igår, med opponentskapet, var inte så farligt som jag hade trott. Och de andra hade inte ens lagt ner lika mycket jobb på det som jag. Vi fick sitta i små grupper och klara oss själva, vilket förvånade mej lite. Hur ska vi då veta om vi gjorde rätt eller fel?

Vi hade även besök av två fina vård-/terapihundar från hundteamet i Härnösand. Ett kul avbrott från att bara sitta och lyssna.

Nu är det disciplinerade hemmastudier som gäller (3 arbeten!) innan vi ses på skolan igen i mitten av mars.

Nu ska jag ta en promenad och sen ladda för kvällsjobb.

116 · Anfi · Jobb · Projekt V · Skola · Utlandet
Av Miss U - 13 december 2016 13:13

(och eftersom jag har lite tid över) ska jag fortsätta att berätta om våra matupplevelser på Gran Canaria:

Dag 8 Eftersom vi befann oss på Anfi igen (för att ev. checka in där) så passade vi på att testa en annan restaurang på området för lunchen. Den heter Havana Bar och är väl en typ av sportbar. Sambon beställde in en kycklingburgare och jag testade deras Haystack-sallad. Tyckte att namnet var så kul! Och salladen var god och det var mycket mat!

Till middag fick vi en riktig matupplevelse! Vi gick tillbaka till Grill El Cenador (där vi åt pasta på torsdagen) och beställde in en av deras specialiteter; saltinbakad oxfilé. Underbart goda tunna skivor kött som vi själva fick steka vid bordet.

Dag 9 Sista dagen i Puerto Rico gjorde vi det enkelt för oss och käkade omelett i hotellbaren. Inget fel på maten, men vi fick vänta i evigheters evigheter.

Vid middagstid var vi intallerade på vårt nya rum på Anfi och för att njuta av lyxen där så stannade vi inne och lagade till vår egen mat; tacos.

Dag 10 Till lunch blev det rester efter tisdagens tacos och middagen åt vi med goda vänner från Sverige (barnbarnets morfar med familj) på en restaurang i Playa del Inglés (dit vi tagit oss med buss och till fots). Alla åt pizza utom jag som åt fläskfilé.

Dag 11 På torsdagen blev det sallad på TexMex-restaurangen till lunch och på kvällen var vi bjudna på grillbuffé på hotellet. Mycket gott!

Dag 12 Var till Puerto de Mogán på marknad och passade där på att prova spaniens nationalrätt Paella.

Ingen höjdare tycker jag, då rätten mest består av ris och jag inte är så jätteförtjust i det. Men nu har jag provat i alla fall!

Middagen hade vi tänkt att äta på Havana Bar, men av nån anledning (vi blev inkastade kan man säga) hamnade vi på en dyr italiensk restaurang istället, där utbudet endast bestod av pasta och pizza. Så då blev det det; pizza för sambon och pasta carbonara för mej.

Dag 13 På lördagen tog vi en promenad till Arguinegin för lite shopping. Då åt vi en lättare omelettlunch där, på en uteservering där det flödade svensk musik med Christer Sjögren ur högtalarna och det mest pratades norska omkring oss.

Till middag ville jag ha hamburgare, något som jag längtat efter i två veckor, så vi gick tillbaka till restaurangen där vi åt grillbuffén på tordagen. Inte den godaste hamburgare jag ätit, men helt okej.

Dag 14 och dags att åka hem.

Hittade till min glädje O´Learys på flygplatsen i Las Palmas, så då blev det hamburgare (igen!) till lunch. Det var lätt den godaste maten (förutom den saltinbakade oxfilén) på hela resan. Jag tror att spaniorerna överlag är lite sparsamma med kryddorna.

Middan åt vi på flygplanet och den typen av mat är väl inte mycket att skryta över. Jag kommer inte ens ihåg vad det var...

Av Miss U - 14 november 2016 10:30

Det är måndag morgon... eller förmiddag kanske det har blivit nu?

Tre arbetsdagar väntar, men inga tunga sådana. Sen är jag ledig torsdag och fredag, innan en i normala fall tung arbetshelg med delad tur, långkväll och efter-helg-måndag. Men den här helgen jobbar jag bara lördag, eftersom jag ska till skolan på måndag och tisdag och därför har tagit ledigt söndag och måndag. Härligt! :)

Gårdagen ägnades åt att fira våra pappor. Vi var borta från strax före 12 till sena kvällen, men det var det värt! Inte mycket fika blev det för vår del, till vissa mammors besvikelse kanske, men en liten smal remsa av tårtan var jag tvungen att smaka hos svärmor. Och god mat fick vi sedan hos mamma.

På tal om mat... Ska kanske ta och berätta lite om maten vi åt på Gran Canaria.

Vi bodde ju i lägenhet och hade därför ingen hotellfrukost eller nån annan mat som ingick i priset.

Vår frukost såg i stort sett ut likadant varje dag och intogs efter morgonpromenaden:

En rostad macka på grovt bröd med smör och serranoskinka, ett kokt ägg, ett glas färskpressad juice och ett glas (fanns inte tillräckligt stora koppar!) kaffe för mej.

En dietshake, ett kokt ägg och (ibland) en macka utan smör för gubben.

På resedagen blev det frukost på flygplatsen i Umeå, sen nån s.k lunch på planet och en mycket god middag på en restaurang i närheten av där vi först bodde. Den bestod av entrecôte med bea för mej och roquefortsås för gubben. På många restauranger blir man bjuden på ett litet glas Limoncello när man bett om notan, så även här.

Dag 1 (måndag) åt vi sen frukost och därför blev det ingen lunch, men för middagen sökte vi oss till en restaurang jag läst om. Den hette Fran´s Gourmet och hade t.o.m eget vin:

Skulle ha velat ha en sån flaska, just för att vi hade det namnet som "arbetsnamn" på min son när jag väntade honom, men man kan  ju tyvärr inte ta med sej alltför mycket tunga saker hem i bagaget. I vilket fall, restaurangen hade en svensk tjej som inkastare, var dyr och levde inte alls upp till sitt rykte. Den här rätten skulle vara smördegsinbakad, men jag kan då inte se nån smördeg!

Dag 2 tillbrinagde vi på ANFI, där vi blev bjudna på lite av varje under dagen och tillbaka i Puerto Rico åt vi middag på en restaurang längs strandpromenaden. Jag testade Sangria för första gången och blev såld direkt! Men jag förstår inte grejen med det långa sugröret. Nån som vet?

Jag beställde in ett blandat grillspett, där det mesta av köttet var segt och gubben åt en blandad köttallrik, som var något bättre, men ingen höjdare.

Dag 3 var vi åter tillbaka på ANFI och lagom till lunchtid kom världens åskoväder med störtregn, så vi sökte oss in under taket på deras TexMex-restaurang. Där åt vi en Ceasarsallad som var helt okej, om än i lite blötaste laget. Tyvärr har de inte bacon i deras, som vi har här i Sverige, men den var god ändå.

Till middag hade vi bestämt oss för pizza och letade oss fram till en italiensk pizzeria som ligger på baksidan av Puerto Ricos stora köpcenter. VIP Pizza är en liten mysig pizzeria, som inte är den lättaste att hitta och där man (upptäckte vi när vi kom dit) helst bör boka bord innan. Men vi fick plats ändå och när kyparen undrade om vi ville testa deras speciella vitlöksbröd, så tackade vi inte nej. Tyvärr har jag ingen bild på det, men det var nästan lika stort som pizzorna vi sedan fick in, täckt med vitlök, olivolja och tomater. Och jättegott!

Pizzorna var också goda:

Dag 4 testade vi en av de andra strandrestaurangerna för lunch, där gubben åt Ceasarsallad och jag åt en kanarisk sallad. Jag blev lite besviken, då det på bilden var tomater och mozzarella, men i verkligheten visade sej var vanlig hårdost.

Till middag åt vi pasta carbonara på Grill El Cenador i närheten av vår lägenhet. Mycket god mat och en mycket fin restaurang, där maten inte alls var speciellt dyr.

Dag 5 (fredag) var vi till ANFI för att åka segelbåt och efter den turen promenerade vi till Arguiniguin, där vi käkade en mycket god omelett på en servering. Till middag blev det kinamat på Kai Chinese Restaurant i närheten av vårt boende i Puerto Rico. Lite för smaklöst för att vara kinamat enligt mina smaklökar.

Dag 6 åt vi sillunch med nubbe och öl på en dansk restaurang. Mycket gott! Och till middag blev det grillad kyckling på Toro Bravo, även den restaurangen i närheten av vår lägenhet. Ingen höjdarmat här heller; segt och tråkigt.

Dag 7 intogs lunchen på vår balkong och bestod av tonfisk på burk och kokta ägg.

I baren på vårt hotell hade de två ggr i veckan grillbuffé och denna kväll tänkte vi att vi skulle gynna dem och äta där. Maten var god, men allt runtomkring förstörde hela upplevelsen av en trevlig middag. För det första så var ägaren så stressad och hispig och sprang omkring och plockade tallrikar innan folk ens hade ätit klart, sen hade de en underhållare som spelade på nån elorgel och sjöng, på så hög volym att man inte ens hörde vad man tänkte. Att samtala med varann var helt omöjligt. Lägg där till att rökning är tillåten på de flesta platser på Gran Canaria och därför sitter folk och röker även vid matborden. Vi var snabba att betala och gå därifrån så fort vi ätit upp, kan jag säga!

Det blev ett rätt så långt inlägg det här, så jag spar resterande 7 dagars matupplevelser till ett senare tillfälle.

Av Miss U - 11 november 2016 09:43

Vintertid och vintertäcke på! Ingen återvändo längre...

Jag är en sån person som vill ha kallt i sovrummet, framförallt nu när jag kommit in i den "gyllene" övergångsåldern. Vad det nu är som är så gyllene med den, begriper jag däremot inte!

Men i onsdags kväll kunde jag omöjligt somna för att jag frös så in i h-vete. Tog på mej en extra filt under det tunna sommartäcket, tjocksockar på fötterna och t.o.m en T-shirt, men inget hjälpte. Så igår när jag renbäddade sängen, letade jag fram vintertäckena. Hittade dock inte de jag brukar ha... Vet inte vart jag har gömt undan dem, men här i huset fanns de iaf inte. Antingen är de i det stora förrådet eller så har jag slängt dem?!

De täcken jag hittade istället är fluffiga och varma. Nästan lite för varma. Så det blir nog till att sänka värmen ytterligare i sovrummet. Undrar om jag får sova ensam där då? ;)

Fredag idag. Och ledig långhelg! Ska bara njuta! :D

Men innan dess måste jag köra över lägenheten med dammsugaren. Av nån anledning har det blivit dammigt här trots att vi varit borta i två veckor.

Har ett litet problem att lösa också... Vad jag ska laga till middag? Det är iofs alltid ett problem, men än större nu när sambon går på diet och då vi båda bör hålla igen efter två veckors utsvävningar. Det lustiga är ju att jag gick ner i vikt under semestern, trots att jag åt mycket mer än brukligt och dessutom drack vin varje dag, ibland både till lunch och middag. Men vi avhöll oss ifrån sötsaker. Inga efterrätter, inget godis, inga bakverk, mindre bröd och kolhydrater och glass köpte vi bara två gånger.

Firade vår flytt till ANFI med en glass, men den var inte så god som den var dyr!

Vi har också rört oss mycket! Varje dag steg vi upp i gryningen och tog en promenad på minst en timme. Vi t.o.m joggade bitvis! :O

Mellan Puerto Rico och Amadores finns en gångväg längs vattnet och där var det alltid många som gick och sprang varje morgon. Mysigast var att vara ute före alla andra medan det fortfarande var mörkt.

Amadores beach

När vi flyttat till ANFI fanns det inte lika fina gångvägar, men vi hittade även där en lämpligt lång runda att gå varje morgon, om än i lite mer varierande terräng. På ANFI finns även ett gym, vilket jag tänker testa nästa gång.

Här hemma har jag inte kommit igång med träningen än, men jag måste ta tag i det till veckan. Nu går det inte att skjuta på det längre. Känner av min rygg och nacke efter bara tre dagar på jobbet... Inte bra alls!

Mitt ben känns bättre, men inte helt okej. Får se hur det reagerar på träningen sen.

Tog en titt i min kalender och den börjar vara rätt så fulltecknad framöver; Farsdags-firande, klippning (redan dags igen?!), ljusparty, utbildningdag i stan, skola, dans(?), ut och äta med jobbet (både det gamla och det nya), födelsedagsbarn x flera att fira, vara barnvakt, jobba, plugga och träna. Och så är det ju snart advent och sen jul... Hur ska jag hinna med allt?!

Jag känner faktiskt ingen stress alls. Det ska bara bli kul. I julhelgen jobbar jag och ska inte ha några gäster. Vart vi ska tillbringa julaftonskvällen har jag ingen aning om, men det ordnar sej säkert.

Däremot (kom jag på nu) borde vi bjuda hem våra f.d grannar på middag som tack för hjälpen med flytten hit. Det är väl hög tid för det nu, med tanke på att vi strax har bott här i ett år?!

Av Miss U - 8 november 2016 10:53

Tisdag idag... ute snöar det lite lätt och jag tror inte (har inte varit ut än) att det är lika kallt och grinigt idag.

Tvättberget som jag började bestiga igår, verkar aldrig ta slut. Men då jag inte har så mycket utrymme för torkning, så får jag lov att ta lite i taget. Även om jag hade tillgång till tvättmaskin i slutet av semestern och kunde tvätta en del då, så vill jag ändå tvätta upp allt nu här hemma.

Sorterade bilderna från semestern igår och börjar redan längta tillbaka. Det är som en annan värld därborta, en värld som jag började känna mej riktigt hemmastadd i. Kom ofta på mej själv med att prata en blandning av svenska, engelska, norska (det är jättemycket norrmän där, främst pensionister) och spanska.

Men nedräkningen inför nästa besök har redan börjat:

Nedräkning till ANFI

Ska jobba ikväll, dag ett av tre den här veckan. Känns som en bra start efter semestern.

Tyvärr börjar jag känna av lite ont i halsen, men hoppas på att det bara är luftombytet.

116 · Jobb · Utlandet
Av Miss U - 7 november 2016 09:27

och tillbaka i verkligheten. Och det med besked, kan man säga. Iaf med tanke på vädret.

Tre bilder från igår:

Anfi, Gran Canaria kl. 8.30 - solig morgon efter att det åskat och regnat hela natten.

Kändes så vemodigt att behöva lämna detta och åka hem...

Las Palmas flygplats kl. 14.45 (svensk tid) precis innan take-off.

Kändes lite bättre att åka när det spöregnade ute.

Umeå flygplats kl. 21.00 - bara att gilla läget, eller?

(Ursäkta den suddiga bilden, men jag frös och hade bråttom in.)

Men det känns bra trots allt att vara hemma. Att få sova i sin egen säng och att kunna dricka vattnet ur kranen!

Eftersom kylskåpet ekade tomt, så startade jag dagen med en promenad till ICA, efter att ha varit ner i förrådet och letat fram mina IceBugs såklart! Lite vinterkläder vore inte heller helt fel insåg jag sen.

Nu har jag intagit dagens första kaffekopp och den smakade "sådär". Note to myself: Inte gott att dricka det första kaffet ur en nydiskad perkulator som stått oanvänd i 2 veckor.

Jag inleder första veckan hemma med en ledig dag från jobbet. Känns så skönt! Ska ägna dagen åt att tvätta! Och att ta igen lite förlorad TV- och datatid. Vi hade visserligen TV på båda ställena där vi bodde, men på det första så var det en liten tjock-TV med myntbox, så den fick stå orörd och på det andra hade vi visserligen 2 TV-apparater, men det fanns bara en svensk kanal; TV4 så vi tittade bara lite på nyheterna bara innan vi åkte hem. Vem har tid att se på TV på semestern liksom?

I övrigt ska jag bara njuta av min egen-tid idag och fira att jag under de här två veckorna har gått ner 2 hg i vikt(?!) och att jag fick VG på senaste skoluppgiften.

Och, om jag ska vara riktigt ärlig; så känns det riktigt bra med snö och minusgrader. Jag gillar ju vintern, iaf om det är riktigt vinter och inte bara ishalka.

Av Miss U - 5 november 2016 18:19

Från sandaler till Icebugs... det känns väl sådär. Men det är så det lär bli när jag kommer hem.
Sista kvällen med ett glas rose' på balkongen och näst sista dan jag inte behöver tänka på att laga middag. Imorgon blir det "middag" på flyget. Lär ju bli en kulinarisk upplevelse. Eller inte...
Bäst att passa på att äta nåt riktigt gott ikväll då! Kanske blir det äntligen den där angusburgaren? Eller nåt helt annat?

Shopping och sol/bad har stått på agendan idag. Har testat bassängen för första gången. Helt okej, men jag föredrar nog saltvatten framför klor.

See you in Sweden!

Av Miss U - 4 november 2016 22:01

eller när man längat efter en riktig angusburgare och hamnar på en italiensk restaurang och "blir tvungen" att äta pasta carbonara.

Min mage är INTE nöjd! :(

Varit på marknad i "Lilla Venedig" (Mogan) idag, men handlade inte ett dyft. Kan bero på sällskapet...

Mitt liv genom en kameralins

Låt er inte luras av bloggtiteln; jag är definitivt ingen proffsfotograf och de flesta bilder tar jag, som så många andra, med min kamera i mobilen. En kamera som jag inte alls är nöjd med.

Men jag vill ändå dela med mej av mitt liv, just genom de bilder jag tar på många av mina små utflykter i livet.