Mitt liv genom en kameralins

Alla inlägg under januari 2017

Av Miss U - 6 januari 2017 15:30

En riktig drömbild - dock inte min egen...

Tänkte ta bussen till jobbet imorse och hade lusläst tidtabellen, väl medveten om att det är helgdag idag. Hittade dock ingen uppgift om att bussen inte skulle gå, men hade ändå den möjligheten i bakhuvudet.

Det kom ingen buss... och istället för att krångla med att värma upp bilen, så promenerade jag till jobbet. Trots att termometern visade på - 23,7° C. Jag var lite sent ute, men kom ändå bara 10 minuter för sent.

Tur att arbetsdagen var kort idag, för den har varit jobbig. När någon av de boende mår dåligt, så mår ju även vi personal dåligt och känner oss otillräckliga som inte kan hjälpa... Och tyvärr är det inte vi som bestämmer vilka mediciner de ska ha.

När klockan var 13.00 så stämplade jag ut och promenerade tillbaka hem. Således har det blivit 1,5 timme ute i kylan idag.

Därför kände jag mej inte så hågad att åka och hjälpa dotra när hon ringde och efterlyste startkablar. Hon fick inte igång bilen; hennes pappas bil. Mercedes, I say no more.

Hon var bjuden till farmor på middag, så hon bara måste dit. Ja, ja, vi har lite delade meningar om vad som är nödvändigt och inte. Själv har jag valt bort att åka och gratta brorssonen idag, just p.g.a kylan.

I vilket fall... så fick sambon rycka ut och hjälpa dotra. Han är mycket bättre på det där med startkablar än vad jag är.

116 · Familj · Jobb
Av Miss U - 5 januari 2017 09:52

Kylan... - 21,7° C. Myggfritt med andra ord.

Jag har inget emot kyla, men så mycket kallare behöver det inte bli. Solen skiner dock, så temperaturen kanske stiger så pass att det känns behagligt att gå ut sen. För ut ska jag, på en PW.

Det är trettondagsafton idag och för många av er en lördag. En del jobbar halvdag och vissa är kanske hellediga en dag som denna. Själv så jobbar jag kväll. Med lite extra betalt. Med betoning på lite.

Idag ska jag hinna med att städa lite innan jobbet. Nu är alla julgrejer borta och igår bytte jag gardin i köket. Till en svart! Är tydligen mycket för svart numera...

Har precis provat klänningarna jag hämtade ut häromdan. Av fyra plagg behåller jag ett. I en av förpackningarna låg det dessutom fel plagg. Det skulle vara en svart klänning i strl 34/36, men var nån ful leopardmönstrad tröja i strl 54/56!

Så här ser klänningen (som jag behåller) ut:

Men jag kommer att sprätta bort paljetterna vid bysten.

En att mina målsättningar för 2017 var ju att jag ska dansa mer. Igår var det dans, men vi åkte inte...

Fast jag hade tänkt det. Men det kändes inte så lockande att åka 8,5 mil i kylan.

Men dans ska det bli! På lördag kanske?

116 · Dans · Jobb · Shopping
Av Miss U - 4 januari 2017 09:55

Äntligen har vi fått lite snö! Inte ens en decimeter, men det snöar ännu. Jag gillar snö och vill att det ska vara vinter på riktigt! Och nu verkar det som att det ska bli riktigt kallt också.

Har hunnit med en kort promenad i snö-vädret (inte ovädret, för det tycker inte jag att det är, även om det blåste motvind på vägen hem) för att handla lite. Var sugen på nybakade scones till f.m-kaffet och då måste man (eller iaf jag) ha ost på och det hade vi ingen hemma.

Jag har nu ringt vårdcentralen och fått en tid om en vecka. Jag hade fått komma idag också (på en återbudstid), men jag vill inte, om det nu kommer att behövas, bli sjukskriven i trettondagshelgen.

Ledig dag idag alltså och jag har en del småsaker att ta tag i.

Bl.a så borde jag börja med skoluppgiften till nästkommande innedagar, då vi ska få träna på att opponera mot varandras arbeten. Ser jag inte fram emot... Däremot ser jag fram emot en del andra saker som stod på schemat, info om mitt drömjobb m.m

116 · Jobb · Mat & bak · Skola
Av Miss U - 4 januari 2017 07:00

Jag ska döda er alla av Robert Andersson

Av Miss U - 3 januari 2017 16:13

verkar vara mitt nya motto. Iaf än så länge.

Promenerade som vanligt till jobbet imorse (den sista biten). En 45 min tur blev det även på lunchen, då jag behövde komma ut och rensa hjärnan lite. Hade poolpass idag och det på två olika avdelningar. Men efter lunch, då jag gick till den andra avd, så visade det sej att jag inte behövdes där. Gick då "hem" till min ordinarie avd och gjorde en uppdatering av ett register och sen tog jag ledigt resten av dan (1,5 timme). Då jag inte hann med den första bussen, så tyckte jag att det var lika bra att gå hem, ist för att stå och vänta en halvtimme. Så det blev ytterligare en 45-minuters promenad och jag kom hem samtidigt med bussen.

Nu är det dags att fixa middag och planera veckans matinköp och göra en matsedel. Det är ju så himla bra! Har haft det tidigare och det underlättar en hel del, framförallt för mej som har noll inspiration och intresse när det gäller matlagning. Sen får vi väl se hur länge det håller i sej...

Imorgon har jag ledig dag och sen är det visst nån sån där jäkla helg igen... Tur att jag jobbar!

Av Miss U - 2 januari 2017 20:00

Lingon och lust av Eva Swedenmark & Annica Wennström

Tidigare "lästa" böcker i serien om familjen kring restaurang La Stella i Östersund:

Av Miss U - 2 januari 2017 18:58

kan man ha även på nätet och några såna har jag nu klarat av:

• Laddat busskortet
  • Bokat tågresa
  • Bokat hotellrum

Känner mej trött och sliten idag, efter en heldag på jobbet. Trött i huvudet och ont i kroppen, mest i tummen/handleden. Ska ta mej i kragen och ringa på onsdag för att boka en läkartid.

Även i morgon jobbar jag heldag och då lär jag vara ännu mer trött i huvudet, eftersom jag ska poola på två olika avdelninger. Mycket nytt att ta in alltså...

Tog bussen/promenerade till och från jobbet idag. Det kommer jag att fortsätta med framöver, förutom då jag jobbar sena kvällar och på helgerna, eftersom bussarna inte går då.

Men när jag jobbar 7-16 kan jag ta bussen på morgonen och gå sista biten. På hemvägen kan jag välja att gå hela vägen eller ta bussen nere på stan, vilket innebär att jag går en bit i början. Om jag promenerar 45 min på lunchen, så är det alltså okej att ta bussen hem.

Jobbar jag 7.30-15.30 så går jag in på morgonen.

När jag jobbar kortare dagar så blir det självklart en promenad hem och på de kortare kvällsturerna går jag in och tar bussen hem (eller går om jag inte hinner).

För nu ska här tränas! Målet är att powerwalka minst en timme om dan. All annan träning utöver det...

Måtte bara benet hålla!

Mitt liv genom en kameralins

Låt er inte luras av bloggtiteln; jag är definitivt ingen proffsfotograf och de flesta bilder tar jag, som så många andra, med min kamera i mobilen. En kamera som jag inte alls är nöjd med.

Men jag vill ändå dela med mej av mitt liv, just genom de bilder jag tar på många av mina små utflykter i livet.